Jak zorganizować sobie home office?

Jak dotąd praca zdalna istniała jako dodatek do pracy biurowej. Zwykle była jakąś formą korzyści dla pracownika. W trakcie trwającej od wielu miesięcy pandemii dla niektórych home office stał się już przymusem. Ale nie każdy umie poradzić sobie z tym systemem pracy. Rozwiązaniem jest dobra organizacja. Jak zatem sprawnie wykonywać pracę z domu?

W związku z bieżącą sytuacją epidemiologiczną, mnóstwo firm zdecydowało się przenieść na tryb home office. Dla części pracowników, którzy nie mieli przedtem doświadczenia z takim systemem pracy, efektywna organizacja czasu wydaje się ogromnym wyzwaniem, bo wymaga od nich dostosowania się do kilku nowych zasad.

Jak stworzyć funkcjonalne miejsce do pracy w mieszkaniu?

W pierwszej kolejności warto znaleźć sobie komfortowe miejsce do pracy. Najlepszą opcją jest gabinet przeznaczony tylko do niej. Ale nie zawsze jest to możliwe. Częściej posiadamy tylko kilka metrów kwadratowych przestrzeni na postawienie biurka lub stolik i to również się sprawdzi. Kluczowe jest natomiast to, żeby strefa pracy była rozdzielona od strefy osobistej. Naturalnie trzeba także zwrócić uwagę na oświetlenie, żeby było jak najbardziej naturalne.

Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Gdy nie masz w mieszkaniu ergonomicznego krzesła czy biurka to warto rozważyć jego kupno w komisie bądź sprawdzić regionalne propozycje sprzedaży na Facebooku.

Drobiazgowe planowanie trybu pracy

W czasie pracy w domu kluczowa jest dyscyplina oraz zaangażowanie w wykonywaniu zadań. Powinniśmy zachowywać się tak, jak w czasie pracy w firmie. Gdy nasze godziny pracy nie są z góry określone, to zalecamy wybrać te, w których pracujemy najbardziej optymalnie. Należy pamiętać, żeby w godzinach pracy nie wykonywać domowych obowiązków. Efektywnym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest wyciszenie powiadomień z mediów społecznościowych i zastosowanie techniki Pomodoro, polegającej na 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową interwałem między następnymi zadaniami.

Dress code a home office

Dzień spędzony w szlafroku pomimo, że brzmi wygodnie, może mieć niekorzystny wpływ na naszą produktywność. Casualowy strój może być tak komfortowy, że będzie wywoływać stan odprężenia. Aby do tego nie dopuścić warto zadbać o swoją prezencję, szczególnie jeżeli w trakcie pracy zdarzają się konsultacje online. Będziesz się czuć wtedy pewniej.

Kontakt ze współpracownikami

W przypadku systemu pracy na zdalną znikają ceremoniały biurowe jak codzienne konwersacje przy śniadaniu, wspólny dojazd bądź wyjście na lunch. Do zachowania dobrych stosunków ze współpracownikami warto wykorzystać darmowych komunikatorów typu Slack. W razie konieczności porozmawiania równocześnie z szerszą grupą pracowników, lepiej sprawdzi się spotkanie online przez Skype, Google Meet albo Zoom. Jeżeli czujemy potrzebę rozmowy, nie bójmy się poruszyć z przyjaciółmi z pracy też tematów prywatnych. W home office wyjątkowo ważne jest zachowanie odpowiedniego komfortu mentalnego, zwłaszcza kiedy sporadycznie widujemy się z innymi znajomymi.